Pēdējo divu gadu laikā datori spēlētājiem piedzīvo renesansi. Aizvien jauni, jaudīgāki un labāk aprīkotas ierīces nonāk veikalu plauktos un vilina ar agresīvu izskatu un attīstītu funkcionalitāti. Tomēr šo spēļu un datoru sākums nebija tik krāsains. Viss notika amerikāņu zinātniskajās iestādēs, līdzīgi jaunu atombumbu plāniem. To izstrādāšanā bieži piedalījās precīzi tie paši zinātnieki.
Analogais laikmets
1947. gads: Alans Turings, tas pats, kurš izstrādāja vairākas kodu uzlaušanas metodes un uzlaboja tā dēvēto poļu bumbas metodi, kā arī uzbūvēja elektromehānismu iekārtu Enigmas šifra uzlaušanai, raksta teorētiskos pieņēmumus pirmās datoru spēles - šaha radīšanai. Tajā laikā šī ideja netika realizēta praksē.
1950. gads: Tiek radīta pirmā publiski pieejamā datoru spēle krustiņš un nullīte. Dr. Jžozefs Keitss izstrādā teorētisko modeli un pēc tam būvē speciālu datoru Bertie the Brain ( no angļu valodas - Smadzenes Bērtijs ), kas spēj komunicēt ar spēlētāju ar elektronisko lampu iedegšanas un nodzēšanas palīdzību. Dators ( 4 metrus augsts metāla skapis ) 2 nedēļas tiek publiski demonstrēts izstādē, kur pie tā veidojas garas rindas, lai pārbaudītu, vai tas ir spējīgs uzvarēt spēlē cilvēku.
1952. gads: Grafisko interfeisu ieviešana. Spēle ir tā pati - krustiņš un nullīte -, bet tās darbināšanai grafiskā versijā tiek izmantots akadēmiskais dators EDSAC, kam ir 0,5 MHZ frekvence un 1kb operatīvā atmiņa.
1958. gads: Tiek ieviests animēts attēls, kura parādīšanai izmanto osciloskopa ekrānu, kas pieslēgts pie analogā datora. Vairākspēlētāju tipa spēli Tennis for two var spēlēt vienlaikus divi cilvēki. Tās autors, inženieris Viljams Higinbotams, ir no zinātnieku komandas, kura radīja pirmo atombumbu.
Digitālais laikmets
1962. gads: Grafisko interfeisu attīstība veicina aizvien jaunu, sarežģītāku nosaukumu veidošanos. Kārtējais spēļu attīstības pavērsiens ir Spacewar! Pirmā no iekārtas neatkarīga spēle. Īsā laikā tā izplatās ASV augstākajās mācību iestādēs. Tās iedarbināšanai izmantots dators PDP-1 ar frekvenci 0,2 MHZ, kas maksāja 120 000 USD ( ņemot vērā inflāciju - gandrīz 1 miljons USD 2015. gadā ).
1968. gads: Ralfs Bērs, "video tēvs", iesniedz patentē video konsoli, kas kalpo spēļu iedarbināšanai. Patentu nopirka 1973. gadā firma Magnavox un izmantoja jaunu spēļu iekārtu projektēšanai un licenču pārdošanai citiem video spēļu ražotājiem.
Jaunas industrijas dzimšana
Līdz pat septiņdesmito gadu sākumam datoru spēles bija jaunums, ko rādīja ļoti ierobežotai sabiedrībai - cilvēkiem ar tehnisko izglītību, kuriem bija piekļuve datoriem. Praktiski tās izmantoja zinātniskajās iestādēs un lielās korporācijās, kuras varētu atļauties datora pirkšanu.
Viss mainījās ar pirmo spēļu automātu parādīšanos un žetoniem.
1971. gads: Pirmais komerciāli pārdotais spēļu automāts ir Computer Space. Neilgi pēc tā kompānija Atari parāda savu automātu ar populāro nosaukumu Pong. Iekārtas ātri iegūst komerciālus panākumus un veicina tālāko datoru spēļu industrijas popularizāciju un attīstību.
1972. gads: Magnavox izlaiž pirmo mājas video konsoli - Odyssey. Šī uzlabotā ierīce pieslēdzama pie televizora un spēj darbināt 12 dažādas spēles ar Ping-Pongu priekšgalā. Konsole maksā 99 USD ( 2015. gadā, inflāciju rēķinot, būtu 600 USD ).
1975. gads: Atari savu mājas video konsoli izlaiž trīs gadus pēc Magnavox. Neskatoties uz to, tai ir lieli panākumi tirgū. Atari iegūst panākumus ar savu kvalitāti, par ko šīs firmas programmētāji saņem korporatīvo džakuzi.
1977. gads: Palielinās Atari dominance tirgū. Modelis 2600 ļauj apmainīt kārtridžu.
1978. gads: Magnavox nepamet nozari. Gadu pēc Atari 2600 izlaiž tā Odyssey2, pirmo konsoli, kas aprīkota ar 49 taustiņu klaviatūru.
1979. gads: Četri Atari darbinieki dibina savu firmu Activision. Revolucionāra pieeja spēļu rakstīšanā bez iekārtu radīšanas to iedarbināšanai. Pirmais nosaukums radīts uz Atari 2600.
Konsoļu zelta laikmets
1980. gads: Japāņu firma Namco prezentē savu spēli Puck-Man. Baidoties, ka Amerikas tirgū nosaukums tiks mainīts uz aizskarošu, maina nosaukumu uz Pac-Man. Par lielajiem panākumiem spēle parādā savam varonim - pirmajam animētajam spēlētāja tēlam uz ekrāna.
Tajā pašā laikā izplatās mājas datori, par ko jāpateicas cenu kritumam. Pirmais dators Sinclair ZX80, kura cena bija mazāka par 200 USD ( virs 600 USD pēc inflācijas pārrēķina ).
1982. gads: Commodore 64 pirmizrāde. Dators, kaut arī dārgāks un mazāk jaudīgs par ZX Spectrum, ir aprīkots ar uzlabotu grafisko attēlu un skaņu, kas ļoti veicina spēļu attīstību.
1983. gads: Intel izlaiž pirmo grafisko noformējumu, kas ļauj rādīt attēlu 8-bitu krāsainā paletē ar 256x256 pikseļu izšķirtspēju un 1000 USD cenu.
1986. gads: Jaunas konsoles Nintendo NES pirmizrāde: 8-bitu grafika, uzlabota skaņa un ātrāka spēļu ielādēšana. Tajā pašā laikā SEGA prezentē konkurējošu konsoli SMS, kas aprīkota ar 3D brillēm. Neskatoties uz to, panākumi tirgū pieder Nintendo NES.
1987. gads: Tirgū ienāk C64 pēctecis Amiga 500. Pateicoties jaudīgajām komponentēm, tā ātri kļūst par populāru ierīci. Amiga 500 aprīkots ar diskešu lasītāju, kas lētāks par kārtridžu. Vairāk nekā 50 000 spēļu tika radītas, domājot par Amiga 500.
1989. gads: Nintendo izlaiž pārnēsājamu konsoli Game-Boy.
3D laikmets
Neskatoties uz konsoļu attīstību un labāku piemērošanos spēļu apkalpošanai ar vadības kontroliera palīdzību, datori uzstādīja tendences spēļu vidē. Konsoļu lietotāji deviņdesmito gadu sākumā tālāk bija ierobežoti ar 2D spēlēm, bet personālo datoru īpašnieki jau varēja baudīt Wolfenstein 3D.
1994. gads: Pirmā Sony Playstation paaudze pirmizrādes dienā tika pārdota 100 000 eksemplāros.
1996. gads: Ātrs 3D spēļu skaita pieaugums un pieprasījums pēc jaudām paātrina procesoru attīstību, bet ne tikai. Firma 3dfx izlaiž savu kulta paātrinātāju Voodoo 1, kas pārņēma no datora 3D aprēķinu slodzi. Vienlaicīgi iznāk pirmā spēle Quake, kura pierāda, ka 3D paātrinājums rada neticamu atšķirību. Poligoni, dzīvi stāvi un līmeņi, ēnas un apgaismojums ir elpu aizraujoši.
1998. gads: Voodoo 2 atstāj konkurentus ( tai skaitā konsoles ) tālu aizmugurē. Izšķirtspēja 800 x 600 ( pat 1024 x 768 režīmā SLI ) ļauj 3dfx nospraust jaunu ceļu vairākus gadus uz priekšu. Konkurence ir ( pirmais GeForce 1999. gadā ), taču nevar apdraudēt Voodoo dominanci.
2000. gads: Otrā Sony Playstation paaudze nosaka grafikas kvalitātes tendences, ko sniedza datori. Radusies pirmā konsole ar DVD lasītāju.
2001. gads: Tirgū ienāk Xbox - pirmā konsole ar iebūvētu disku un HD ekrānu apkalpošanu.
Dzīšanās pēc gigaherciem
Gadsimtu mijā grafiskās kartes attīstās ātrāk par procesoriem. CPU ( centrālais procesors ) ir apmēram 1 - 1,3 GHz frekvenci.
2002. gads: NVIDIA pārņem 3dfx un turpina jaunu grafisko karšu ražošanu, paaugstinot jaudu un grafikas ģenerēšanas kvalitāti.
2004. gads: World of Warcraft pirmizrāde - vispopulārākā MMORPG tipa spēle. To 2011. gadā spēlē 11 miljoni cilvēku visā pasaulē.
2005. gads: Pirmo divkodolu procesoru prezentē nevis Intel - tirgus potenciāls, bet konkurents AMD. Spēļu tirgum diviem kodoliem ir kolosāla nozīme, ņemot vērā tā laika Pentium IV, kuri nevarēja nodrošināt jaudu, kas bija nepieciešama grafiskajām sistēmām.
2006. gads: Playstation 3 iezīmēja jaunus trendus grafikas kvalitātē. Konsole, kas maksāja 600 USD, nodrošināja ievērojami augstāku grafikas kvalitāti nekā viens otrs dārgāks dators. Konsole ir ērta lietošanā. Nav nepieciešama spēļu instalēšana.
2008. gads: NVIDIA prezentē GeForce GTX 8800 - begemotu, kuram ir 768 MB VRAM atmiņa un GPU ar 575 MHz. Varenā kartes jauda ļauj celt grafikas kvalitāti, kas pārsniedz augstāko izšķirtspēju. Parādās ( antialiasing ) kropļojumu novērošana ( AA x 16 ), Motion Blur, asuma dziļums un spēles paliek aizvien reālākas.
Kronis virzās pie ... lietošanas ērtībām
No apmēram 2010. gada rodas aizvien jaudīgāki procesori un grafiskās kartes, kas vairs nevienu nepārsteidz. Grafikas kvalitāte paliek aizvien labāka, bet progress palēninās. Konsolēm palielinās lietošanas ērtības, un pārsvarā tām ir slēgtas platformas veids, kas ļaut pretoties izplatītajam pirātismam.
Spēļu tirgū attīstās nišas programmētāju, strīmeru un YouTuberu veidā, kas pakāpeniski reāli iespaido datoru tirgu. Parādās spēlētājiem paredzēto piederumu kategorijas: peles, klaviatūras, austiņas, skaļrunīši, monitori. Attīstās arī datori, nodrošinot spēles skatīšanos tiešraidē.
2013. gads: Playstation 4 un Xbox One prezentācija - konsoles, kuras nav spējīgas nodrošināt grafikas kvalitāti, ko gaida spēlētāji. Jau prezentācijas momentā tās ir atpalikušas no personālajiem datoriem.
Tajā pašā laikā konsoļu spēles var lejupielādēt no interneta, tādējādi pazūd lietošanas ērtība.
2014. gads: Mobilo grafisko karšu GTX 9XXM prezentācija - varens jaudas lēciens mobilajās iekārtās.
2015. gads: Datori spēlētājiem atšķiras ne tikai ar jaudu, bet arī ar modernām dzesēšanas sistēmām, kā stacionārajā datorā Acer Predator G6, kurā, bez standarta ventilatoriem instalēts tunelis, kas rada piespiedu gaisa plūsmu korpusa iekšpusē.
Attīstībai tika pakļautas arī pārējās komponentes, tai skaitā monitori spēlētājiem.
2016+ gads: Nākošajos gados varam sagaidīt spēlētāju ierīču tālāku attīstību, kuru mērķis ir vēl vairāk piesaistīt spēlētajus. VR ( virtuālās realitātes ) brilles, izliekti monitori, daudzkanālu austiņas. Visi šie jauninājumi vērsti, lai radītu klātbūtnes efektu spēļu pasaulē.
Noteikti ieteiktu izlasīt, interesanta paaudze spēļu un datoru zinātnē.
Rakstīju apmēram 1 stundu, jo nekopēju neko, bildes pats meklēju atsevišķi, tātad, ir ielikts ļoti liels darbs un laiks.
Avots: http://www.tvnet.lv/tehnologija…idz_2015_gadam
Ceru arī uz atsauksmēm, un vēlos uzzināt, vai man turpmāk ir jēga veidot apskatus, ziņas, utt.
Paldies, ka izlasījāt !
Tas ir copy/paste?
vai man turpmāk ir jēga veidot apskatus, ziņas, utt.
Būsim jau godīgi. Nevis veidot, bet kopēt viens pret viens, piemetot pāris bildes klāt. Tā nav apskatu veidošana. Tikpat labi atver topiku, iemet linku un neko citu. To, ko tu iedevi varu izlasīt no avota.
https://instagram.com/rolandsviksna/ CHECK AUT MAI INSTAGRAM BLJAET
Beidzot heitot, baigi interesantā tēma, tur nav pilnīgi nekā slikta ka iekopē kaut ko ko tieši kickiešiem būtu interesanti palasīt. Atcerējos pat laikus kad spēlēju pacmanu un snake pirmās reizes kad vēl nepastāvēja tādas 3d spēles
ayrān, pirms komentē, izlasi! fekit
https://instagram.com/rolandsviksna/ CHECK AUT MAI INSTAGRAM BLJAET
Protams, ka neviens neticēs, ka es rakstīju, jo jūs vienkārši **** esat, vienmēr heitojat, dir*** kaut ko lieki, jo paši neko nevarat uzrakstīt. Vēl brīnaties, ka neviens neveido rakstus un apskatus. Čatā tik gudri ***** mākiet, ka nav vēlme vispār vairs kaut ko veidot.
Kas man nākošreiz jums, kungiem, video jāuzfilmē ?
Tu tak esi viens spaisa kurītājs, vai ne?
Kopija no tvnet:
Bilde no tava teksta:
Vairāk es bildes nemetīšu, lai arī VISS teksts ir kopēts. Tas, ka esi uzlicis boldā kādu teksta daļu, citviet izmantojis savādāku "allignment" NENOZĪMĒ, ka tu esi rakstījis tekstu. Tā ir KOPĒŠANA, nevis rakstīšana. LEARN THE DIFFERENCE pirms kādu par lohu sāc saukt vai arī kas tavā cenzējumā slēpjas.
https://instagram.com/rolandsviksna/ CHECK AUT MAI INSTAGRAM BLJAET
Lūdzu iztulko, jo nerunāju āmuru valodā.
Ja Tu kopēšanu uzskati par norakstīšanu
Es neuzskatu kopēšanu par norakstīšanu. Pēc teorijas tās ir divas dažādas lietas, bet rezultāts ir vienāds. Vienā tu izmanto copy/paste, otrā variantā tu izmanto savus pirkstus un pārraksti tekstu viens pret vienu. Es saprotu, ka tev ir 16, bet tomēr. Tu domā, ka kopēšana ir labāka par norakstīšanu? Esi dzirdējis vārdu plaģiātisms? Šis ir konkrēts plaģiātisms.
https://instagram.com/rolandsviksna/ CHECK AUT MAI INSTAGRAM BLJAET
To much SWAG! To much HATE! Bļe jums kickā nekad nevienam nav labi? piedodiet pa rupjībām bet man pie kājas! ejat piedzeraties! Un mans paliek neitrāls taisi kaut vai 3x vairāk man par to ''algu'' nepieliks
Like, daudz ko jaunu uzzināju!
thx.
atceros tētis nopirka datoru 2006. gadā ar to ''Amd 64 Athlon FX'' divkodolu procesoru... datoru... skaitijās labākais spēļu dators tajā laikā (vēl stāv aiz datorgalda )
tava mama
Ir labs , nekas ka kopēts tomēr daudziem tak būtu slinkums ko tādu atrast :P
[URL=http://www.bildites.lv/viewer.php?file=ud2jz745jmsu4u60f59.gif][IMG]http://www.bildites.lv/images/ud2jz745jmsu4u60f59.gif[/IMG][/URL]
Tēma laba un interesanta, bet ļoti gari lasīt.
Siasee, neesi tik rupjš.
Tessa&Hardin, Kiwi :], Hazard, yostu, Omega, Kanazews, tuis, luīze, Fally, Bacardi, 0nion_man_LV, Kokaīns, ༄ˡᵛ᭄✿ᴋᴀᴡᴀɪɪ࿐, h2389w98j98fewjfw9qasdjiak, viltu profils, gaz1kkk., Brooklyn_Official, sсhoKKur-, lil_kumaars, Dalī, ALLAHU TRAMP, Cool Dude, Gliemezitis, pelciņš, ayr0n, Chemijs, maska212, Tvinks , narkovavere, Čakijs, ⛔lolwut?, Venta, viskijs, FaLLse, Obijs, sneiks, Mandarīns, Strelnieks., 9904, Amors, Daņiks, Pirdlampina, 𝙿𝚒𝚠𝚛𝚒𝚡, ZnT, Ebyrn